Een boom vol symboliek
Op zondag 18 maart hebben we, in het bijzijn van de familie, een bijzonder monument onthuld ter nagedachtenis aan onze voorzitter Domien.
Er werd een Japanse notenboom (Ginkgo Biloba) geplant op het terrein.
Deze boom staat symbool voor levenskracht, hoop en vrede. We hopen dat hij uitgroeit tot een grote, sterke boom die ons blijvend herinnert aan de onvergetelijke indruk die Domien op onze VZW en de scouts heeft nagelaten.
Het was een warm en waardevol moment van verbondenheid.
We zochten naar een passend monument, iets van steen paste niet bij Domien. Dus werd het een boom. Iets levends. Iets dat groeit. En laten we eerlijk zijn: hij zou het prachtig vinden, alleen al het enthousiasme waarmee hij geplant werd.
Vandaag staan we hier, met velen, met familie en vrienden, om samen de boom in te huldigen, ter nagedachtenis aan Domien. Het voelt een beetje symbolisch – en dat is het ook – maar het is vooral heel tastbaar.
Een boom groeit, zet zijn wortels vast in de grond, sterk verankerd. Maar dan moest er nog een keuze gemaakt worden, welke boom linken we het meest aan Domien. De meningen waren verdeeld. Wellicht komt dat door de veelzijdigheid van Domien zelf.
Een bos bij aanplanten was geen optie. Dus de knoop is uiteindelijk doorgehakt en hier staat (momenteel nog voorzichtig) te pronken de GINKO BILBOA of Japanse notenboom.
Het is een bijzondere naaldboom die lijkt op een loofboom. Een boom die je niet meteen in een hokje kan plaatsen, waarschijnlijk ietwat eigenwijs ook.
In de lente verschijnen de frisse lichtgroene bladeren. In de zomer draagt hij een volle groene kroon met lichte schaduw. In de herfst pronken de opvallende goudgele bladeren. En in de winter valt hij op door een kale, grafische takkenstructuur.
Hij draagt een oeroude geschiedenis met zich mee en staat bekend om zijn buitengewone veerkracht. Hij staat symbool voor de kracht van het leven, voor vrede, voor hoop en voor wedergeboorte.
Aan ieder om uit te maken wanneer het over Domien ging of over de boom.
Domien zal er zelf ook wel een mening over gehad hebben. Maar deze boom, deze GINKO BILBOA voelt als de juiste keuze… (en nu maar hopen dat het de mannelijke versie is).
Vandaag planten we niet alleen een boom, maar ook een hoop aan mooie herinneringen. Telkens wanneer we hem zien, zullen we even terugdenken aan momenten die gedeeld werden.
Wie hier later voorbij wandelt, zal waarschijnlijk niet weten waarom deze boom hier staat. Maar het zal opvallen het toch wel een bijzonder plekje is en ieder zal er zijn eigen invulling aan geven.
Domien, We missen je. Wat hadden we jou nog zoveel tijd gegund. Je leven was intens, maar veel te kort. Met deze boom geven we jou een speciaal plekje op onze scoutsgrond… een plek waar we je naam blijven uitspreken en de verhalen blijven vertellen, inclusief de gênante.
Domien, het is, een boom van een cadeau, dat jij er was… deze boom is voor jou.